Chtěli byste mít vlastní prodejnu zdravé výživy? Po přečtení tohoto článku si to možná rozmyslíte - není to vůbec taková legrace, jak se zdá! Své o tom ví majitelka prodejny Mandragora v Rožnově pod Radhoštěm Jana Klimparová, která svůj obchod vede už neuvěřitelných
27 let - ustála dnes těžko představitelné začátky bez internetu, turbulentní covidovou dobu i všechny přicházející a zase mizející trendy ve výživě a manýry zákazníků. Přesto dnes do budoucnosti moc optimisticky nehledí: jednak jsou prý současní zákazníci stále hrubší a arogantnější, jednak si myslí, že to nejtěžší období je paradoxně teprve před námi. "Následující roky nebudou vůbec jednoduché," říká.
Dobrý den, paní Klimparová, děkuji, že jste si udělala čas na rozhovor s námi. Vést obchod se zdravou výživou – spoustě z nás to zní jako splněný sen. Ale je to opravdu tak? V čem je Vaše práce úžasná a zajímavá a v čem naopak neskutečně náročná?
Dobrý den, předně děkuji, že jste naši prodejnu oslovila a vybrala pro rozhovor a pokusím se na Vaše dotazy odpovědět co nejstručněji, i když to bude velmi těžké. Prodejnu jsme otevřeli v roce 1995 a za těch 27 let toho událo tolik, že by to vydalo na celou knihu.
Nevím,
zda to byl nebo je splněný sen, ale impulzem k otevření naší prodejny byl
nedostatek informací o bylinkách, jednoduchých, běžných, nijak neupravovaných
potravinách, které tělu prospívají a nezatěžují ho víc, než je zdrávo. Sama jsem toho musela hodně vyhledat a
nastudovat. Nutno ještě dodat, že se bavíme o době, kdy počítače a mobilní
telefony nebyly běžná věc, a internet už vůbec.
Bylo ho hodně náročné, ale nabíjející zároveň, protože lidé byli vděčni
za každou radu ohledně stravování, která jim přinesla úlevu. Takže ta zpětná
vazba byla úžasným hnacím motorem, že to bylo správné rozhodnutí.
Rožnov pod Radhoštěm, kde sídlí Vaše prodejna, je poměrně malé město. Neměla jste strach, že si takové specifické zboží na malém městě své zákazníky nenajde?
Samozřejmě, že měla, ale právě ten strach Vás nutí dělat maximum pro to, abyste uspěli.
Pomohlo mládí a dostatek energie, takže mi nevadilo pracovat 12 – 15 hodin denně a pak taky velká dávka trpělivosti (cca 3 roky), mé
i celé mojí rodiny, než byl obchod schopen soběstačnosti. Manžel vydatně
pomáhal, a nakonec se ke mně přidal a začali jsme společně pomalu posouvat
obchůdek dopředu.
Všichni za sebou teď máme dva hodně specifické covidové roky. Vy jste tuhle dobu úspěšně přestála – gratuluji :)! Jak moc těžké to bylo, museli jste dělat nějaké velké změny? Byla pro Vás jako prodejce a majitele obchodu komunikace a podpora ze strany státu dostatečná?
Covidová doba, jak říkáte, byla těžká asi pro všechny. Asi jako všichni obchodníci jsme museli udělat nějaké změny. U nás to nebylo nic zásadního, protože jako prodejna potravin jsme měli otevřeno po celou dobu. Na jednu stranu bylo hrozně fajn, že jsme nemuseli zavřít, na druhou se nás netýkaly žádné kompenzace, takže jsme si museli vystačit sami. Ale za tu dobu, co podnikáme, jsme už prošli, a několikrát, všemi fázemi sinusoidní křivky. Takže to snad ustojíme. A navíc se mi zdá, že to horší nás teď teprve čeká. Následující roky nebudou vůbec jednoduché.
Proč myslíte, že až teď, když je už covid - doufejme - za námi?
Lidé si bohužel zvykli nakupovat hodně v supermarketech, kde mají vše na jednom místě. Výrobky zdravé výživy, různé speciality a doplňky, které my jsem do prodejny sháněli celé roky a "piplali je", je pro supermarkety velmi jednoduché získat, často pod privátní značkou a za minimální náklady. A tomu je - a bude - velmi těžké konkurovat.
Váš typický zákazník před lety a dnes – v čem jsou si podobní, v čem se liší? Chodí k Vám spíše sečtělí a vzdělaní lidé pro konkrétní produkty nebo je více těch, co se snaží „jíst zdravě“, ale vlastně moc nevědí, jak na to? A tipuji správně, že převažují ženy?
Zákazníky bych určitě nedělila na sečtělé – nesečtělé či vzdělané - nevzdělané. Chodí lidi, kteří vědí, co chtějí a jdou pro tu konkrétní věc, ale je spoustu lidí, kteří potřebují poradit.Pokud je to v našich silách a vědomostech, poradíme jakémukoli zákazníkovi, který potřebuje radu ohledně stravování při různých zdravotních dietách.
Umíme doporučit potraviny vhodné pro bezlepkovou
dietu, bezlaktózovou stravu, pro diabetiky, pro vegany i vegetariány i pro
diety při různých zdravotních potížích. Pokud je pro nás zákazník partnerem pro
dialog a dobereme se společnému konci, je to pro obě strany přínosné.
Bohužel musím říci, že v posledních letech
(řekla bych asi tak 6 let, co jsem to zaznamenala) se v chování lidí ve
větší míře projevuje hrubost i sobecké a arogantní chování. Víc k tomu nechci dodávat, aby to neznělo
pesimisticky.
A mimochodem, už dávno neplatí, že při nákupu
převažují ženy.
Pojem „zdravá výživa“ je dnes už spíše klišé, protože za zdravé může výrobce označit téměř cokoliv – často i produkty plné chemie, náhražek, umělých sladidel ,... Podle čeho se Vy sama rozhodujete, co zařadit do nabídky: sledujete původ výrobků, složení, případně ekologický dopad? Řídíte se spíše svým srdcem nebo požadavky zákazníků?
No máte pravdu, že to už zní jako klišé a mnoho lidí
si z toho dělá legraci, ale na to jsem si za těch 27 let již zvykla a
vlastně to už ani nijak nekomentuji.
Já si potraviny a produkty dost vybírám a než je
zařadím do prodeje, tak si o nich zjistím co nejvíce informací. Vybírám podle složení i podle ceny, protože
se často objeví i výrobce, který při vidině rychlého zisku z výrobku s
nálepkou „pro zdraví“ nasadí takovou cenu, až se Vám tají dech. Vysvětluje Vám, že bez toho vlastně
nepřežijete další měsíc, a přitom se jedná například o jednoduchou bylinku, o
jejichž účincích ví každý, jen je pěkně zabalená a má ohromující název. Já sama
jsem zastáncem toho, čím míň různých přídavků, dochucovadel a barviv, tím líp.
Čím míň je potlačena původní chuť potraviny, tím líp.
Taky se snažím nepodléhat všem přáním zákazníků, protože se dost často stává, že každý měsíc chodí pro nějakou věc, kterou viděli v televizi, nebo o ní četli v časopise. Ten zájem trvá cca týden a když jí nakoupíte, tak Vám zůstane v obchodě, protože po týdnu už o ní nikdo neví. Pokud je to však něco, co můžeme sehnat u svých dodavatelů, pak rádi vyhovíme.
Existují nějaké výrobky, které byste ráda měla v obchodě nebo po kterých se zákazníci ptají, ale třeba nejdou sehnat nebo jenom velmi obtížně? A je naopak třeba něco, co jste musela vyřadit z nabídky, protože o to jednoduše nebyl zájem?
Myslím, že v dnešní době internetu lze sehnat spoustu věcí, ale určitě nebereme vše, co poptávají zákazníci. Jsou věci, které bychom asi ani neprodali. Samozřejmě se trh vyvíjí a některé produkty musí být pro nezájem vyřazeny, to je neúprosný zákon trhu. Těžko byste se uživili, kdybyste z nostalgie drželi na prodejně produkty, o které není zájem, ale vy jste s nimi začínali a máte pocit, že je tam musíte mít.
Vnímáte nějaké „trendy“ co se jídla týče – třeba že by v jednu dobu bylo mezi Vašimi zákazníky více populární veganství, někdy low carb, jindy raw výrobky a podobně? Držíte se sama nějakého specifického stylu stravování?
Myslím, že vegetariánství i veganství je taková
stálice v jiném způsobu stravování a je naprosto v pořádku. Hlavně pokud
lidé, kteří ten způsob stravování vyznávají, vědí, jak mají zachovat správnou
nutriční hodnotu jídla, aby tělo nestrádalo (například nedostatkem bílkovin).
To, že jednou za čas proběhnou nějaké „super mega potraviny“, nebo různé diety, či způsoby stravování, bez kterých nemůžete přežít, je asi stejné, jako u jiných výrobků. Přijdou a zase pomalu odejdou a možná pár věcí zůstane. A když přijde nový trend, tak zase zjistíte, že jste „to prádlo vlastně celý život prala úplně špatně“.
My nemáme vyhraněný způsob stravování, jíme i maso,
hodně zeleniny, luštěniny, těstoviny i rýži. Jen se snažím při vaření používat
čerstvé potraviny, ne polotovary nebo konzervy. Maso pokud možno v bio
kvalitě, od dodavatelů, které mám prověřené. Zeleninu přes sezonu od farmářů,
které znám a přes zimu si v obchodech vybírám hlavně podle země původu.
Ořechová másla jsou dnes v prodejnách zdravé výživy nepostradatelná, ale před lety tomu tak zdaleka nebylo. Dokážete říct, jak si u lidí stojí právě másla – zažívají boom, je zájem o ně stabilní nebo si myslíte, že mají nejlepší roky už za sebou :D???
U nás v prodejně je jejich prodejnost od začátku, co je máme v nabídce, stabilní. Potěším Vás, prodávají se velice dobře, pouze se mění poptávka po určitém druhu. Ale arašídové je stále na špici!
Moc si vážíme toho, že odebíráte naše produkty snad
už od našich začátků v roce 2014 :-) Vzpomenete si ještě, jak jste na nás
vlastně narazila?
Víte, že v tuto chvíli ani nevím, ale myslím, že tentokrát to bylo na přání zákazníků.
A co vy a oříšková másla Nutspread - máte nějaké vyloženě nejoblíbenější? Patříte k lidem, kteří zbouchají kelímek na posezení nebo je berete spíše jako příležitostný pamlsek?
Tak za tuto odpověď mě asi moc nepochválíte - oříšková másla skoro nepoužívám. Snad pouze Vaše slané varianty, které přidávám jako dochucení do ostropestřcové kaše, kterou užíváme doma na podporu jater, tak dvakrát do roka.
Mít na starosti celý chod prodejny – to je nikdy nekončící kolotoč povinností. Najdete si sama čas na přípravu zdravého a kvalitního jídla nebo je to spíše ve stylu „kovářova kobyla chodí bosa :D“? Prozradíte našim zákazníkům, co ráda vaříte a jíte – nebo nějaký svůj oblíbený recept?
S tím věčným kolotočem starostí jste to odhadla úplně přesně. I teď, po tolika letech, je to stále práce tak na dva úvazky. Protože ale nepatříme k vyznavačům polotovarů a do restaurace na oběd chodíme zřídka, (poslední dva roky vlastně vůbec) tak v podstatě denně večer vařím a chystám jídlo na další den.
Přes týden vařím většinou zeleninová a těstovinová jídla, pohanku, kuskus nebo rýži, a o víkendu i maso. Máme to doma celkem vyváženě rozděleno, já bych se asi neobešla bez zeleniny a libového masa a nemám ráda sladké, ani ovoce, čokolády, moučníky ani sladké nápoje. Manžel zase nefunguje bez müsli, granoly, koláčů, zkrátka sladkých jídel, hlavně po ránu a nemusí maso.
Zkuste nás na závěr pozvat do Vaší prodejny – čím je specifická, na co se u Vás mohou zákazníci těšit, jaké zajímavosti plánujete :-)???
Nedokážu sama posoudit, jestli je naše prodejna
něčím specifická, snad jen tím, že opravdu fungujeme těch 27 let, bez pauzy. A skutečně se po celou dobu snažíme potraviny, které prodáváme, pečlivě vybírat - podle ohlasů turistů, kteří k nám v létě zajdou, je náš sortiment opravdu bohatý :)
Ostatně až budete v Rožnově, přijďte se do naší prodejny Mandragora podívat :)
Děkuji za rozhovor a přeji hodně sil a úspěchů!
Líbil se Vám rozhovor? Rádi si popovídáme i s Vámi! Napište nám na nutspread@nutspread.cz a určitě se domluvíme :)