"Závislost na ořechových máslech? To už mám za sebou!"

Jan Nesnídal.jpg

Co vznikne, když spojíte zápal pro potraviny a touhu podnikat? V případě Jana Nesnídala hned dvě prodejny zdravé výživy :-) Obchody Bioday v Praze na Pankráci a na Budějovické vede už 4 roky a i přes covidovou krizi se jim daří báječně - možná i proto, že nechtějí být "nejlepší", spíše dělat věci srdcem, být přátelští k zákazníkům i personálu a ohleduplní k přírodě i k planetě. A přestože i ořechová másla Nutspread patří v Bioday ke stálicím sortimentu, pan majitel má jasno: "Závislost na ořechových máslech? To už mám za sebou :D!"


Dobrý den, pane Nesnídale, děkuji, že jste si udělal čas na rozhovor s námi. Rovnou využiju Vašeho pěkného jména a zeptám se Vás na jednu důležitou věc: Snídal jste dneska? A pokud ano, co?

Dobrý den, děkuji za zájem o rozhovor a hezkou úvodní otázku :-) Ano, bude to znít divně, ale dnes jsem skutečně snídal. :-) Jsem rád, když je snídaně svěží a zdravá, to znamená, že obsahuje ovoce a superfood. Aktuálně to znamená, že si vezmu kefír (buď mléčný nebo kokosový) a rozmixuji s ním ovoce a superfood. Když na to ale chuť nemám, tak si dám klidně sladké pečivo nebo jen banán. A miluji kávu, ideálně italskou, takže téměř vždy následuje espresso.

Pardon, ale "superfood" - tím prosím myslíte přesně co :)?

Nejčastěji prostě nějaké "prášky" :-) - acai, maca, camu camu, ale i drcený ostropestřec nebo chia semínka. Většinou to, na co mám zrovna chuť nebo co cítím, že by mému tělo prospělo. Teď aktuálně míchám dvě věci - ostropestřec a novinku v sortimentu Super Beauty od Blendea - je skvělá chuťově i nutričně.

Dříve se říkalo, že snídaně je základ dne, dnes už se ví, že tomu tak není a pokud někdo nemá chuť snídat, ranní půst pro něj může být naopak prospěšný. Jak to máte se snídaněmi Vy?

Já snídám pravidelně, ale je to dáno tím, že když se probudím, tak mám hlad nebo na něco chuť. O ranních půstech jsem uvažoval, nejen kvůli svému jménu :-), ale zatím jsem k nim nenašel dostatečnou vnitřní motivaci. Obecně se domnívám, že snídaně i celkově stravování je hodně individuální, neexistuje návod platný pro všechny, jak zdravě snídat nebo se celkově stravovat.

Předpokládám, že jako člověk, který vede prodejny zdravé výživy, dáváte na své stravování velký důraz. Co jsou pro Vás „základní kameny“ nebo zásady Vašeho jídelníčku nebo řekněme životního stylu?

Jídlo miluju, jsem tedy rád, pokud je strava kvalitní, chutná a zdravá. Naprostou většinu mého jídelníčků tvoří produkty, které nabízíme u nás v BioDay. Speciální pravidla a zásady ale nemám. Snažím se hlavně sledovat to, jak se po jídle cítím. Nejlépe se třeba cítím po konzumaci ovoce a zeleniny nebo jídlech, které tělo nezatěžují a hodně mu přináší. To je jediná metoda, kterou používám pro posouzení, jestli je pro mě potravina prospěšná.  

K tomu, že bychom měli zdravě jíst a starat se o sebe, většina z nás dospěje až v pozdějším věku. Jak jste se k tomu dostal Vy – a jak z toho vůbec vzniklo DBK?

Prodejnu v OC DBK jsem převzal od předchozích majitelů cca před 4 lety, následně vznikla prodejna v Arkády Pankrác cca před 3 lety.

K prodejně v OC DBK jsem se dostal shodou okolností. Měl jsem velkou chuť podnikat a po krátké zkušenosti jako franšízant v Bageterii Boulevard jsem hledal další příležitost a tentokrát jako potenciální franšízant Sklizena jsem se účastnil jednání o převzetí BioDay do rukou Sklizena. Tato jednání mezi Sklizenem a tehdejšími majiteli BioDay skončila neúspěšně, následně po několika měsících se nepodařilo uskutečnit ani mojí spolupráci se Sklizenem, vždy se objevil nějaký zádrhel, tak jsem se rozhodl oslovit tehdější majitele BioDay napřímo a spolu jsme se dohodli.

Vaše prodejny na Budějovické a na Pankráci fungují tedy už 4 roky. Jaké pro Vás bylo uplynulé covidové období? Museli jste dělat nějaké změny? Byla pro Vás jako prodejce a majitele obchodu komunikace a podpora ze strany státu dostatečná?

Stejně jako pro všechny podnikatele v maloobchodu byly i pro mě poslední dva roky náročné, nicméně mě to skutečně hodně vnitřně posílilo a toho si cením nejvíc. Samozřejmě tak jako v klasické posilovně, tak i vnitřní posilovna občas bolí a člověk je nucen objevit, že dno svých sil má úplně někde jinde, než se předtím domníval, ale když porovnám svou vnitřní odolnost před covidem a nyní, tak jsem za to nesmírně vděčný a neměnil bych. 

Podporu ze strany státu bych nehodnotil, my jsme dosáhli na podporu od státu v řádech desítek tisíc korun, daleko důležitější byla pro nás ale možnost odložit úvěry na půl roku, odchod několika zaměstnanců na ošetřovné, čím se snížily personální náklady a velmi si vážím i přístupu obchodních center, které velmi pečlivě vyhodnocovaly, komu a v jaké výši pomoci. Z těchto jednotlivých střípků se složilo to, že jsme to finančně zvládli.

V čem jsou Vaše prodejny jiné a lepší než jiné prodejny zdravé výživy? Pozvěte k Vám zákazníky a řekněte co, zde najdou – vynikáte třeba šíří sortimentu, lepšími cenami, dokonalými slečnami prodavačkami, … :)?

Mojí hlavní motivací není být lepší než ostatní, domnívám se, že je dostatek místa pro všechny a naši hojnost určujeme svým nastavením. Proto se snažím tvořit místo, kde to zákazníka bude prostě bavit, odnese si hezký zážitek a dobrý pocit.

To samozřejmě v prodejnách zabezpečuje zejména kvalitní a široký sortiment, v nabídce máme cca 3,5 tisíce výrobků, každý zákazník od veganů, přes diabetiky a bezlepkáře, po milovníky zdravého nebo prémiového jídla si přijde na své. Sledujeme aktuální trendy a lovíme všude možně unikátní produkty. Hodně se také věnujeme speciálním akčním týdnům, které připravujeme s našimi dodavateli, ochutnávkám a určitě si dáváme záležet na osobním přístupu k zákazníkovi. Snažíme se to dělat tak, jak bychom sami chtěli, aby při návštěvě jakékoliv prodejny bylo zacházeno s námi jako se zákazníky.

Největší odměnou jsou pro nás zpětné vazby zákazníků, když třeba kroutí hlavou, že takovýhle sortiment ještě neviděli nebo jejich prosby, ať otevřeme pobočku také na druhé straně Prahy. Tyhle pochvaly nás samozřejmě všechny moc těší.

Máte Vy sám hlavní slovo v tom, co se zařadí do nabídky nebo si necháváte spíše radit od ostatních členů týmu, případně se řídíte poptávkou zákazníků? Je nějaký produkt, který byste na Vaše prodejny nevzal, protože je prostě proti Vašemu přesvědčení?

Máme nastavená určitá kritéria výběru produktů, tím hlavním je „kam nás produkt posouvá“. Hlavní slovo při výběru sice mám já, ale produkty téměř vždy konzultuji se svými kolegy. Zaměřuji se na to, aby u nás pracovali srdcaři, které zdravá výživa opravdu baví. S nimi je pak radost produkty konzultovat nebo společně ochutnávat. Dost často mi kolegové také nosí svoje tipy, na jejichž základě produkty zařazujeme. Samozřejmě dáváme i na tipy od zákazníků.

Produkty nevybírám podle svého subjektivního názoru nebo přesvědčení, to se snažím redukovat a právě proto je vybírám společně s kolegy. Závěrečné slovo má ale stejně vždy zákazník, který rozhodne o úspěšnost produktu jeho výběrem při nákupu. Bez toho se u nás žádný produkt dlouho neohřeje.

Sójové náhražky masa, bonbóny s umělými sladidly, produkty z pšeničného lepku, veganské „salámy“ a „párky“ plné chemie – s tímto se setkáváme snad v každé prodejně zdravé výživy. Na rovinu – opravdu si myslíte, že je něco takového zdravé?

Tohle je určitě zajímavé téma k delší diskuzi, je potřeba si ty skupiny rozebrat.

Například bonbony s umělými sladidly u nás určitě nenajdete.

Produkty z pšeničného lepku nejsou škodlivé, pokud je jíte v rozumné míře. To platí de facto o všem. Pokud máte ve vztahu k pšeničnému lepku na mysli veganské alternativy masa, tak zde důležité vnímat veganské produkty jako určitou cestu budoucnosti a to nejen z pohledu práv zvířat, ale také pro planetu, kterou živočišná výroba výrazně zatěžuje. Proto je potřeba stále více hledat cesty v rostlinné stravě a tyto veganské produkty jsou této cesty součástí. Snažíme se u nás silně věnovat i tomuto tématu, proto na obou pobočkách najdete i bezobalové produkty nebo hodně produktů ve vratných obalech. Aktuálně se objevují produkty čistě z hrachového proteinu, takže i tento segment prochází svým vývojem a je potřeba na něj nahlížet z jiných úhlů pohledu.

Zdravá výživa dnes neobsahuje už jen téma zdravého složení potravin, ale také například bezlepkové, veganské či diabetické náhražky potravin nebo zmiňovaný bezobal a s tím spojené životní prostředí.

Ale teď už k jiným (a lepším :) ) produktům: Moc si vážím toho, že součástí nabídky Vašich prodejen jsou také naše vynikající ořechová másla Nutspread. Jak jste je vlastně objevil, vzpomenete si ještě?  

Jak už jsem zmiňoval v předchozí otázce, že mi nosí kolegové tipy na zařazení, tak právě Nutspread byl tento případ. Kolegyně Eliška, která dříve pracovala v Country Life, mi dala tip na Nutspread. Pamatuji si, že na rozdíl od některých jiných produktů, které se po zařazení často pomalu rozjíždí, tak Nutspread se hned chytil, lidé ho znali a uvítali jeho zařazení.

Co Vy a oříšková másla Nutspread - máte nějaké vyloženě nejoblíbenější? Patříte k lidem, kteří zbouchají kelímek na posezení nebo je berete spíše jako příležitostný pamlsek?

Z Nutspread mám nejraději Vanilkový rohlíček. Nicméně já sám jsem zrovna nedávno svoji závislost na ořechových máslech ukončil:D Právě kvůli tomu, že člověk se při jejich konzumaci nedá zastavit!

Kvůli opravdu velkému trendu oříškových másel u nás nabízíme celkem 8 značek. U Nutspread si cením zejména čistého složení bez obsahu cukru, což vítá i velká skupina zákazníků, kteří speciálně proto pro něj chodí.  

Na závěr jedna otázka úplně mimo práci – blíží se nám léto, na co se momentálně nejvíc těšíte???

V letošním roce jsem si dal za úkol si hlavně odpočinout po předešlých náročných letech, takže se aktuálně těším na dovolenou na Sicílii, kde si i nejvíce užiju svojí rodiny.


Děkuji za rozhovor a přeji hodně sil a úspěchů!

Líbil se Vám rozhovor? Rádi si popovídáme i s Vámi! Napište nám na nutspread@nutspread.cz a určitě se domluvíme :)

Zajímá vás, co je u nás nového?

Sledujte nás