Jiří Mareš, Trvalé Pytliště: Přijít si můžete i pro pár gramů másla!

Jiří Mareš, Trvalé Pytliště: Přijít si můžete i pro pár gramů másla!

Chodit nakupovat do bezobalové prodejny, obtěžkaný vlastními sklenicemi, pytlíky a dózami? Pro spoustu lidí stále něco nepředstavitelného - studenti Jiří Mareš a Nikola Kojanová se to ovšem snaží změnit. V říjnu otevřeli v Českých Budějovicích bezobalovou prodejnu s názvem Trvalé Pytliště - a co těší speciálně nás, v sortimentu mají také ořechová másla Nutspread :) Podívejte se, jak se jim daří! 


Dobrý den, pane Mareši, děkuji, že jste si udělal čas na náš rozhovor. Vaše první Vánoce v bezobalovém obchodě jsou za Vámi. Dokážete nám Bez Obalu říct, jaké byly :)?

Dobrý den, chvilku to trvalo, ale přeci jen se nějaký čas našel. Přes Vánoce jsme ohledně obchodu chtěli řešit jen to nejnutnější a po Novém roce přišlo zkouškové. A to je teď se mnou pořád. Ale abych se vrátil k otázce. Spousta lidí se ptá, kdy jsme otevřeli, pořád jsme víceméně novinkou, že ano… A já byl doteď zvyklý na odpovědi jako „Před měsícem“, „Před dvěma měsíci“. A teď najednou je to minulý rok. Vánoce obchodně tedy nebyly nijak zajímavé, hodně plánů je na příští rok. Adventní kalendář, dárková balení, šátky pro balení dárků… Tenhle rok toho bylo dost, tak máme arzenál na příští. A moje soukromé Vánoce byly skvělé, a hlavně se mi podařilo si trochu odpočinout.

Bezobalové nakupování je obrovským trendem, ovšem pokud si dobře vzpomínám, otevření Vašeho obchůdku nebylo jednoduché a podporu jste sháněli také na Hithitu, je to tak? Kdy se definitivně rozhodlo, že do toho půjdete?

Ano, část finančních prostředků jsme získali ze zmíněného Hithitu. Nicméně to nebyla ani polovina celkových nákladů, přestože jsme si na začátku mysleli, že to bude bohatě stačit. Přibližně v květnu minulého roku jsme si řekli, že obchod založíme, ovšem to jsme ještě nevěděli hromadu věcí, které z toho vyplývají a dlouho to vypadalo tak trochu jako fantazie. Vlastně pořád jsem občas překvapený, že máme vlastní bezobalový obchod. Každopádně ve chvíli, kdy se vybrala kampaň na Hithitu bylo jasné, že není cesty zpět.

Co na Váš nápad říkalo okolí – a co říká teď po otevření? Setkali jste se jenom s kladnými ohlasy nebo Vás někteří i odrazovali? Jak se na bezobalový obchod tvářila Vaše rodina?

Ohlasy byly na obě strany, jak kladné, tak záporné. Doma se hlavně báli, jak to budeme zvládat se školou. Ale odrazování žádné neproběhlo. Víceméně… :D

Někteří kamarádi se těšili až otevřeme, aby k nám mohli začít chodit nakupovat, takže pár z nich vídáme podstatně častěji než dříve. Prostě v naprosté většině případů jsme se setkali s pozitivní, případně neutrální reakcí. Pokud jde o reakce třeba na facebooku, tak jsou kladné, dokud nás někdo nenasdílí do větších veřejných skupin. To se pak strhne velice smutná debata s lidmi, u kterých je priorita pohodlí a slevy. :D

Pojďte nám Trvalé Pytliště více představit :) Co všechno u Vás zákazníci najdou a co Vám naopak ještě chybí? Prozradíte, kolik máte dodavatelů a jaké nejbližší novinky v sortimentu chystáte?

Dodavatelů máme hodně, myslím, že okolo 35. Zákazníci u nás najdou od všeho trochu. Máme luštěniny, mouky, těstoviny, rýži, oříšky, semínka, sušenky, kávu, čaj, drogerii, pečivo, mléčné i nemléčné chlazené produkty. Na podzim jsme měli i zeleninu a ovoce, ale teď přes zimu máme jen brambory, mrkev a řepu. Všechnu zeleninu a ovoce máme z jižních Čech a tady to prostě v zimě neroste. A pokud ano, nedaří se nám ji objevit. Máme třeba kimchi, o které je velký zájem nebo gumové bonbony. A kávu… Skoro si říkáme, že nemít kávu, sušenky, bonbony a kimchi, ani nevyděláváme. :D Postupně ale rozšiřujeme sortiment zbožím, po kterém je poptávka a snažíme se shánět stále lepší a lepší zboží.

Je nějaká položka, kterou byste Vy nebo zákazníci rádi v sortimentu měli, ale prostě se Vám to nedaří? Ať už z důvodu hygieny, chybějících dodavatelů nebo jiných překážek? A naopak – je také poptávka po něčem, co jednoduše nechcete prodávat?

Sušené ovoce se nám nedaří sehnat už od začátku. Kvalitní, české… To je prostě bez obalu problém sehnat. Alespoň pro nás tedy. Pár dalšího zboží ještě stále chybí, ale víme, kde ho sehnat, jen to z finančních důvodů chvilku potrvá. Co třeba prodávat vůbec nechceme, jsou masné výrobky. Ať už z důvodu hygieny, nebo z etického…

Vzít doma plnou tašku těžkých sklenic a jít na nákup - to není úplně lákavá představa. Na Vašem webu jsem se ale dočetla, že zákazníci mohou dostat zboží i do nádob a sáčků od Vás. Je více těch, co si přinesou vlastní nádoby nebo těch druhých?

Ze začátku bylo rozhodně více těch, kteří se přišli pouze podívat a nebyli připravení. Poslední dobou si už ale lidé navykli a chodí čím dál více se svými obaly. Vlastně sklenice nejsou ta nejlepší varianta. Skvělé je, když přijdou s různými dózami a sáčky. To se pak sype jedna radost. Moc to neváží, nemá to úzká hrdla a nejsme pak omezení jako se skleničkami.

Jak přesvědčujete zákazníky, aby chodili nakupovat právě k Vám, aby neplýtvali obaly, odpady a tak dále? Jdete sami příkladem a chováte se ekologicky i doma – například co se týká třídění odpadů, nakládání s vodou a tak dále? Je obecně ekologie Vaším koníčkem :)?

Těžko… :D

Jak koho… Někdy to jde hned a přesvědčování není třeba a někoho prostě nepřemluvíte. A když to jde, stačí krátká debata a je hotovo. Samozřejmě nutit nikoho nemůžeme a náš sortiment stále není takový, aby plně nahradil nákup ve velkém obchodě.

Vodou šetříme, třídíme… občas mám výčitky, že třeba nevypnu vodu ve sprše, přitom, co si mydlím vlasy. A členové rodiny, kterým je to jedno, a nepřesvědčím je, mi také lehce „pijí krev“. Ale rodinu si člověk nevybírá, že ano. Ekologie je pro nás spíš takovým faktorem, který se prolíná všemi aspekty života… takže i skrze koníčky.

Máte pocit, že v zahraničí jsou v bezobalovém prodeji dále? Chodil jste nakupovat do bezobalových prodejen i předtím, než Vaše prodejna vznikla? Všiml jste si třeba na cestách nějakého trendu, který Vás inspiroval a který byste chtěl zavést i u Vás?

Třeba v sousedním Německu je obecně ekologie jako téma více uznávané. U nás z toho má až děsivě moc lidí srandu a tak takovéto myšlenky nenabývají takové popularity.

Ono ve chvíli, kdy jsme objevili, že „bezobaly“ existují, což bylo třeba na začátku minulého roku, nebylo v ČB zdaleka tolik možností a maximálně jsme tu a tam nějaký navštívili na výletech po větších městech. A poté jsme je navštěvovali cíleně, abychom věděli, co a jak dělat u nás. Chceme zavádět spoustu super věcí, i když nevím, jestli jsou to trendy. Každopádně, to už se musíte nechat překvapit. Všechno dáme na náš facebook.

Moc nás těší, že součástí Vašeho obchodu jsou i naše másla Nutspread :) Vzpomenete si, jak dlouho je už znáte? Co rozhodlo, že jste je zařadili do sortimentu – byl to spíše Váš nápad a preference nebo poptávka zákazníků?

Oříšková másla lidé často objeví náhodou, nicméně bývají z nich nadšení. Jsou prostě lepší než ta, která seženete běžně v supermarketu. Já je také neznám dlouho… poprvé jsem je viděl v jednom obchůdku uprostřed Budějovic a všichni říkali, jak je máte dobrá. Tak jsme si řekli, že je zkusíme. V sortimentu je máme už od začátku, takže jaká po nich bude poptávka, jsme vlastně vůbec nevěděli, ale docela to jde. Nemáme žádné minimální množství, které by si zákazníci mohli odebrat, může jít klidně o pár gramů másla. Většina se pak samozřejmě po ochutnání vrátí pro víc :)

Předpokládám, že většina lidí k Vám chodí spíše pro mouky, těstoviny atd. a ořechová másla vnímají pořád jako trochu exotickou surovinu, ke které si hledají cestu. Nebo se pletu? Jaká klientela u Vás převažuje – spíše mladí lidé, kteří tyto výrobky znají nebo starší a konzervativní nakupující?

Převažují u nás mladí lidé a maminky s dětmi, pravidelně k nám chodí i několik seniorů. Ovšem nikdo z nich asi není klasický nakupující, který jde po slevách a zajímá ho jen kvantita a rychlý anonymní nákup a výběr. Ti k nám nechodí. Ale my máme rádi své zákazníky a nestěžujeme si.

Upřímně, zrovna mouky nejsou top zboží. Sušenky od Zemanky nebo z Drahonic, káva také odtamtud, sušené švestky, oříšky a gumové bonbóny… aneb top našeho obchodu.

Pokud jde o Vás samotného, které z másel je Vaše nejoblíbenější a na co všechno je používáte? Vaříte s nimi nebo si je spíše vychutnáte jen tak na lžičku :)?

Zatím máme jen „obyčejná“ jednodruhová másla, takže nemám takový přehled, ale vede u mě lískooříškové. Je prostě takové nejvíc… jak to říct… Prostě takhle nějak by podle mě mělo chutnat oříškové máslo. Vařit neumím a dělám to jen velmi nerad, takže s tím u mě bohužel nepochodí. Ale na lžičku si vždy rád dám :)

Závěrem – chcete něco vzkázat našim čtenářům a fanouškům? Zkusil byste je třeba pozvat k Vám do obchodu :)???

Určitě budeme moc rádi za každého, kdo dorazí, i kdyby si chtěl jen popovídat nebo se na cokoli zeptat. Máme v plánu i jakousi osvětovou činnost, takže v Budějovicích nás asi ještě lidé potkají.

A vzkázat bych každému chtěl, ať trošku ve svém životě zpomalí, zamyslí se nad tím, jestli vše dělají podle svého nejlepšího svědomí a poté si spokojeně žili dál :)


Děkuji za rozhovor a přeji hodně sil a úspěchů :-)!!!


PS: Obchod Trvalé Pytliště najdete na adrese Lipenská 12, České Budějovice.




Zajímá vás, co je u nás nového?

Sledujte nás